Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Zarządzenie Nr 25/2023 Starosty Prudnickiego z dnia 28-03-2023 zmieniające zarządzenie w sprawie Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Prudniku

Na podstawie art. 104 § 1, art. 104 1 -104 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks Pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.) w związku z art. 22 1c §10 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530) oraz art. 34 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) zarządza się, co następuje:

§ 1. W zarządzeniu Nr 77/2022 Starosty Prudnickiego z dnia 9 września 2022 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Pracy Starostwa Powiatowego w Prudniku, wprowadza się następujące zmiany:
1) Uchyla się § 74.
2) Uchyla się § 75.
3) Po rozdziale 10 dodaje się rozdział 10a Kontrola trzeźwości pracowników w brzmieniu:
Rozdział 10a.Kontrola trzeźwości pracowników. Kontrola trzeźwości pracowników. § 75. 1. Na podstawie art. 22 1c §1 w związku z art. 22 1g §10 ustawy z 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2022 r. poz.1510, z późn. zm.) - dalej k. p., pracodawca wprowadza zakładową procedurę weryfikacji trzeźwości pracowników. 2. Kontrola trzeźwości pracowników jest wprowadzona jako warunek niezbędny w celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. 3. Proces kontroli trzeźwości przeprowadzany jest z zachowaniem godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. § 75. 1. Obowiązkiem prawnym pracownika jest zachowanie trzeźwości w miejscu i czasie pracy. 2. Obowiązek zachowania trzeźwości dotyczy zarówno zakazu spożywania napojów w miejscu i czasie pracy, jak również zakazu stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu. 3. Wprowadza się zakaz wnoszenia na teren zakładu pracy napojów alkoholowych. Na potrzeby stosowania zakładowych przepisów dotyczących obowiązku zachowania trzeźwości przyjmuje się, iż napojem alkoholowym jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5% objętościowych alkoholu. 4. Zakaz wnoszenia napojów alkoholowych na teren zakładu pracy wiąże się z brakiem możliwości wnoszenia napoju alkoholowego na teren zakładu, również w przypadku poczynienia zakupów bezpośrednio poprzedzających stawienie się do pracy zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy. 5. Zasada zachowania trzeźwości w miejscu i czasie pracy, jak również zakaz wnoszenia napojów alkoholowych na teren zakładu pracy dotyczy pełnej pracowniczej dniówki roboczej, wykonywania pracy nadliczbowej, w godzinach ponadwymiarowych, jak również obejmuje czas regulaminowych przerw wliczanych do czasu pracy. § 75. 1. Obowiązek sprawowania bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązku trzeźwości ciąży na bezpośrednich przełożonych tych pracowników. 2. Realizacja obowiązku, o którym mowa w ust. 1 polega na: 1) niedopuszczeniu do pracy osób, których stan lub zachowanie wskazuje na spożycie alkoholu albo stan nietrzeźwości, 2) zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy lub miejscu pracy, 3) niezwłocznym zgłoszeniu Staroście lub pracownikowi ds. kadr faktu podejrzenia spożycia przez pracownika alkoholu. § 75. 1. Zakładową kontrolą trzeźwości objęci są: 1) Wszyscy pracownicy niezależnie od stosunku pracy i zatrudnienia. 2. Kontrola trzeźwości zostaje wprowadzona na czas nieokreślony. 3. Kontrola trzeźwości przeprowadzana jest raz na kwartał. 4. W uzasadnionych indywidualnych przypadkach istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli niezależnie od ustalonej wyżej częstotliwości. 5. Przeprowadzenie kontroli trzeźwości może nastąpić przed, w trakcie pracy lub zaraz po pracy. 6. W związku z zatrudnieniem pracownika objętego kontrolą trzeźwości pracodawca przekazuje temu pracownikowi przed dopuszczeniem go do pracy informację w postaci papierowej lub elektronicznej, wedle wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia. § 75. 1. Kontrola trzeźwości obejmuje przeprowadzenie badania przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie. 2. Kontrola trzeźwości polega na stwierdzeniu braku obecności alkoholu w organizmie pracownika albo obecności alkoholu wskazującej na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości w rozumieniu art. 46 ust. 2 albo 3 ustawy z 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 3. Stan po spożyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg (0,21‰) do 0,25 mg (0,525‰) alkoholu w 1 dm 3 . 4. Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm 3 . 5. Za równoznaczne ze stwierdzeniem braku obecności alkoholu w organizmie pracownika uznaje się przypadku, w których zawartość alkoholu nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu. § 75. 1. Kontroli dokonuje osoba upoważniona przez Starostę, tylko i wyłącznie za zgodą pisemną pracownika, którego oświadczenie stanowi załącznik nr 9 do zarządzenia. 2. Pomiar, o którym mowa w ust. 1 oprócz Starosty mogą przeprowadzić niżej wymienione osoby: 1) Monika Muszelik, 2) Angelika Wojtaszek, 3) Magdalena Tomaszewska. 3. Każda z osób wskazanych w ust. 2 może samodzielnie dokonać badania trzeźwości pracownika w obecności jego bezpośredniego przełożonego lub innej wyznaczonej osoby. 4. Pracodawca przetwarza informację o: 1) dacie, 2) godzinie i minucie badania oraz 3) jego wyniku. 5. Przed przeprowadzeniem badania osoby wskazane w ust. 2 są zobowiązane do pouczenia pracownika o przysługującym mu prawie do odmowy poddania się badaniu oraz możliwości żądania powtórzenia badania w przypadku, gdy wynik pomiaru jest pozytywny. Powtórny pomiar wykonuje się w odstępstwie czasowym nie krótszym niż 15 minut. 6. W przypadku dokonania pierwszego pomiaru analizatorem wydechu i uzyskania wyniku równego lub większego od 0,10 mg/dm 3 , a w drugim pomiarze wyniku 0,00 mg/dm 3 , dokonuje się niezwłocznie trzeciego pomiaru - jeżeli wynik wynosi 0,00 mg/dm 3 , to badanie nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu. § 75. 1. Protokół z badania stanu trzeźwości, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do zarządzenia, sporządza się w sytuacji, kiedy stwierdzono stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości i przechowuje te informacje w aktach osobowych pracownika przez okres nieprzekraczający roku od dnia ich zebrania. 2. W przypadku zastosowania kary upomnienia, kary nagany lub kary pieniężnej pracodawca przechowuje informacje o dacie, godzinie, minucie badania oraz wyniku pomiaru weryfikacji trzeźwości w aktach osobowych pracownika do czasu uznania kary za niebyłą zgodnie z art. 113 k. p. 3. Wydłużenie okresu przechowywania powyższych danych ma miejsce w sytuacji gdy mogą one stanowić lub stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa, a pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania. W takich przypadkach okres przechowywania danych ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. 4. Po upływie okresów przechowywania danych podlegają one usunięciu. § 75. 1. Odmowa kontroli trzeźwości stanowi podstawę odsunięcia pracownika od wykonywania pracy w danym dniu. 2. W momencie, kiedy pracownik nie wyraża zgody na kontrolę trzeźwości, wypełnia oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do zarządzenia. § 75. 1. W sytuacji odmowy poddania się kontroli trzeźwości lub wyrażenia sprzeciwu w stosunku do wyników pomiaru przy pomocy analizatora wydechu w związku z podejrzeniem, że pracownik znajduje się w stanie nietrzeźwości lub w stanie wskazującym na nietrzeźwość na żądanie Starosta, upoważnione przez niego osoby, o których mowa w § 75 6 ust. 2 lub pracownik niedopuszczony do pracy, badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego. 2. Organ powołany do ochrony porządku publicznego przeprowadza badanie stanu trzeźwości pracownika przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego. 3. Organ powołany do ochrony porządku publicznego ma prawo zlecić przeprowadzenie badania krwi w sytuacjach gdy: 1) nie ma możliwości przeprowadzenia badania metodą poza laboratoryjną, 2) pracownik niedopuszczony do pracy odmawia poddania się badaniu metodą poza laboratoryjną, 3) pracownik niedopuszczony do pracy żąda przeprowadzenia badania krwi - pomimo uprzedniego przeprowadzenia badania metodą poza laboratoryjną, 4) stan pracownika niedopuszczonego do pracy uniemożliwia przeprowadzenie badania metodą poza laboratoryjną, 5) nie ma możliwości wskazania stężenia alkoholu z powodu przekroczenia zakresu pomiarowego urządzenia wykorzystywanego do pomiaru. Organ powołany do ochrony porządku publicznego przeprowadzający badanie przekazuje pracodawcy i pracownikowi niedopuszczonemu do pracy informację w formie pisemnej, obejmującą imię i nazwisko osoby badanej oraz jej numer PESEL, a w przypadku jego braku - serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, datę, godzinę oraz minutę przeprowadzonego badania, a także jego wynik. W przypadku przeprowadzenia kilku pomiarów organ przeprowadzający badanie przekazuje informację o czasie przeprowadzenia pomiarów i wyniku każdego z nich. 5. W przypadku, gdy wynik badania nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika, okres niedopuszczenia pracownika do pracy jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. § 75. 1. W trakcie wstępnych i okresowych szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy pracownicy powinni być zapoznawani ze skutkami prawnymi naruszania obowiązku trzeźwości. ”;

4) Dodaje się załącznik nr 8 do zarządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
5) Dodaje się załącznik nr 9 do zarządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
6) Dodaje się załącznik nr 10 do zarządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
7) Dodaje się załącznik nr 11 do zarządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia.
8) Załącznik nr 7 "Normy przydziału środków higieniczno-sanitarnych" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Zarządzenie podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Starostwie Powiatowym w Prudniku i wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia ogłoszenia.

PDFZalacznik1 252023.pdf (310,75KB)

PDFZalacznik2 252023.pdf (135,50KB)

PDFZalacznik3 252023.pdf (388,51KB)

PDFZalacznik4 252023.pdf (155,03KB)