- Menu BIP
- WYDZIAŁY STAROSTWA
- Wydział Komunikacji i Transportu
- Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu
Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu
Do zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:
Rejestracja pojazdów.
- Rejestracja nowego pojazdu;
- Rejestracja używanego pojazdu zakupionego na terenie Polski;
- Rejestracja używanego pojazdu sprowadzonego z zagranicy;
- Rejestracja czasowa pojazdu;
- Wyrejestrowanie pojazdu;
- Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu;
- Wymiana dowodu rejestracyjnego ze względu na brak miejsca na wpis kolejnego badania technicznego lub zmianę stanu faktycznego, który wymaga zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym;
- Wydawanie wtórnika dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i znaków legalizacyjnych z powodu utraty lub zniszczenia;
- Wydawanie wtórnika tablic rejestracyjnych z powodu utraty lub zniszczenia;
- Wydawanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej oraz tablic indywidualnych;
- Wpisywanie i wykreślanie adnotacji : GAZ, HAK, L, VAT, PIT, CIT, TAXI, EURO, BUS itp.;
- Przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdu;
- Wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu;
- Wydawanie decyzji na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej w przypadku braku, utraty, zniszczenia lub utraty aktualności
w zakresie określenia cech identyfikacyjnych pojazdu; - Prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej liczby pojazdów i przekazywanie danych dla urzędów skarbowych, urzędów gmin;
- Prowadzenie rejestru zwracanych i ponownie wydanych tablic rejestracyjnych tymczasowych;
- Prowadzenie rejestru tablic rejestracyjnych, stałe monitorowanie liczby posiadanych tablic, przygotowywanie zamówień tablic u producenta;
- Sporządzanie protokołu i przygotowywanie tablic rejestracyjnych do odbioru przez producenta tablic w celu utylizacji;
- Prowadzenie rejestru druków komunikacyjnych, stałe monitorowanie liczby posiadanych druków, przygotowywanie zamówień druków w PWPW S.A.;
- Zamawianie i odbieranie dowodów rejestracyjnych z PWPW S.A;
- Obsługa przekazywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu zaświadczeń o demontażu pojazdu;
- Przyjmowanie informacji z EPD (Elektroniczne Potwierdzenie Danych)
o pojazdach, które ubyły poza teren powiatu; - Archiwizacja akt pojazdów;
- Przyjmowanie i rozpatrywanie korespondencji, która wpływa z innych organów za pośrednictwem poczty lub platformy E-PUAP;
- Prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z nakładaniem kar
w przedmiocie naruszenia obowiązku zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu oraz naruszenia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu;
Prawa jazdy.
- Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami;
- Przyjmowanie od kierowców zawiadomień i dokonywanie w ewidencji wpisów
o zmianie danych w prawach jazdy; - Przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zagubieniu, zniszczeniu prawa jazdy i wydawanie wtórników;
- Wydawanie i przedłużanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne;
- Dokonywanie w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji zawodowej lub szkolenia okresowego;
- Wydawanie profilu kandydata na kierowcę;
- Wydawanie profilu kierowcy zawodowego;
- Wydawanie i przedłużanie karty kwalifikacji kierowcy;
- Rozpatrywanie wniosków o zatrzymanie prawa jazdy wobec dłużnika alimentacyjnego;
- Rozpatrywanie wniosków o uchylanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy wobec dłużnika alimentacyjnego;
- Wydawanie międzynarodowych praw jazdy;
- Wydawanie decyzji na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
- Wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień;
- Przygotowanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem
w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia; - Przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu elektronicznym prawa jazdy przez Prokuraturę, Sąd, Policję lub organ kontroli ruchu drogowego;
- Wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;
- Wydawanie informacji o konieczności wykonania badań psychologicznych, lekarskich oraz kursu reedukacyjnego dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
- Wydawanie informacji o obowiązku wykonania badania psychologicznego kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
- Zamawianie i odbieranie praw jazdy oraz Kart Kwalifikacji Kierowcy z PWPW S.A;
- Archiwizacja akt zmarłych kierowców;
- Przesyłanie akt ewidencyjnych kierowcy;
- Obsługa elektronicznych wniosków o wydanie prawa jazdy;
- Przyjmowanie i rozpatrywanie korespondencji, która wpływa z innych organów za pośrednictwem poczty lub platformy E-PUAP;
- Prowadzenie rejestru zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne oraz stałe monitorowanie liczby posiadanych druków,
- Prowadzenie rejestru międzynarodowych praw jazdy oraz stałe monitorowanie liczby posiadanych dokumentów;
Rejestry Działalności Regulowanej.
- Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, dokonywanie wpisów do rejestru;
- Prowadzenie ewidencji instruktorów nauki jazdy;
- Przyjmowanie i ewidencjonowanie zaświadczeń z odbytych warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów nauki jazdy;
- Prowadzenie postępowań w sprawie:
- Wpisu lub skreślenia z ewidencji instruktorów nauki jazdy,
- Wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
- Przedłużania legitymacji instruktora nauki jazdy;
- Sporządzanie rocznych analiz statystycznych w zakresie średniej zdawalności na prawo jazdy;
- Sporządzanie rocznego planu kontroli ośrodków szkolenia kierowców;
- Sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
- Obsługa Portalu Starosty w zakresie ośrodków szkolenia kierowców oraz instruktorów;
- Prowadzenie współpracy z organami Policji i WORD w Opolu w zakresie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców;
- Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, dokonywanie wpisów do rejestru;
- Prowadzenie ewidencji diagnostów;
- Prowadzenie postępowań w sprawie:
- Wydawania i cofania diagnostom uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów,
- Wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
- Sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów stacji;
- Zawieranie porozumień z Transportowym Dozorem Techniczny w zakresie czynności kontrolnych w ramach wykonywanego nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów przez Starostę;
- Ustalanie harmonogramu kontroli stacji kontroli pojazdów w porozumieniu
z Transportowym Dozorem Techniczny; - Obsługa Portalu Starosty w zakresie stacji kontroli pojazdów;
- Składanie poprzez konto instytucjonalne w Ministerstwie Sprawiedliwości zapytań o udzielenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w ramach prowadzonych nadzorów;
Transport.
1. Wydawanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
2. Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym;
3. Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
4. Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;
5. Wydawanie zaświadczeń na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy osób
i rzeczy na potrzeby własne;
6. Wydawanie zezwoleń na przewozy regularne osób w krajowym transporcie drogowym;
7. Wydawanie zezwoleń na przewozy regularne specjalne osób w krajowym transporcie drogowym;
8. Wydawanie wypisów z licencji, zezwoleń i zaświadczeń na przewozy drogowe;
9. Wydawanie zaświadczeń o liczbie pojazdów dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej;
10. Stwierdzenie wygaśnięcia i cofnięcia licencji, zezwoleń i zaświadczeń;
11. Przyjmowanie od przewoźników zgłoszeń zmiany danych zawartych w licencji, zezwoleniu i świadczeniu na wykonywanie przewozów drogowych;
12. Współdziałanie z Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczaniu przestępstw gospodarczych dokonywanych w zakresie transportu drogowego;
13. Przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu, co najmniej dwa razy w roku informacji dotyczących liczby i zakresu udzielonych licencji i zwolnień;
14. Sporządzanie rocznego planu kontroli;
15. Przeprowadzenie kontroli przedsiębiorcy, któremu udzielono licencji lub zezwolenia co najmniej raz na 5 lat;
16. Wzywanie przedsiębiorcy do usunięcia stwierdzonych w wyniku kontroli uchybień oraz cofniecie licencji lub zezwoleń;
17. Przygotowanie decyzji przenoszących uprawnienia wynikające z zezwolenia w razie:
a) śmierci osoby fizycznej posiadającej zezwolenie i wstąpienia w jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej;
b) połączenia, podziału lub przekształcenia zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie;
c) przejęcia w całości lub w części działalności w zakresie krajowego, zarobkowego przewozu osób przez innego przedsiębiorcę;
18. Uzgadnianie planowanego przebiegu linii komunikacyjnej na obszarze Powiatu przy przewozach regularnych osób;
19. Prowadzenie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób;
20. Wprowadzanie danych do Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego;
21. Opiniowanie wniosku o likwidację linii kolejowej, na której zawieszono przewozy;
22. Opiniowanie projektu likwidacji linii kolejowych lub ich części;
23. Współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania poszukiwań i organizowania akcji ratowniczej w razie wypadku statku powietrznego, zagrożenia bezpieczeństwa powietrznego albo przymusowego lądowania statku poza lotniskiem;
24. Współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania badań okoliczności i przyczyn wypadków lotniczych oraz brania udziału w akcji zapobiegawczej na wezwanie organów ruchu lotniczego w razie zagrożenia statku powietrznego;
Usuwanie pojazdu z drogi i prowadzenie parkingu strzeżonego.
- Wyznaczanie na terenie powiatu jednostek upoważnionych do usuwania pojazdów na podstawie dyspozycji wydanej przez Policję lub Straż Miejską w oparciu o art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
- Wyznaczanie na terenie powiatu jednostek prowadzących parking strzeżony dla pojazdów usuniętych z drogi na podstawie dyspozycji wydanej przez Policję lub Straż Miejską w oparciu o art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
- Powierzenie realizacji w/w zadań wykonawcy wyłonionemu na mocy przepisów ustawy o zamówieniach publicznych,
- Prowadzenie postępowań w sprawie przepadku pojazdów na rzecz powiatu,
- Opracowywanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi na terenie Powiatu Prudnickiego i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu;
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie nałożenia obowiązku zapłaty kosztów związanych z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu, co do którego orzeczono przepadek na rzecz powiatu.