Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Zadania Wydziału Komunikacji i Transportu

Do zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:

Rejestracja pojazdów.

  1. Rejestracja nowego pojazdu;
  2. Rejestracja używanego pojazdu zakupionego na terenie Polski;
  3. Rejestracja używanego pojazdu sprowadzonego z zagranicy;
  4. Rejestracja czasowa pojazdu;
  5. Wyrejestrowanie pojazdu;
  6. Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu;
  7. Wymiana dowodu rejestracyjnego ze względu na brak miejsca na wpis kolejnego badania technicznego lub zmianę stanu faktycznego, który wymaga zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym;
  8. Wydawanie wtórnika dowodu rejestracyjnego,  pozwolenia czasowego i znaków legalizacyjnych z powodu utraty lub zniszczenia;
  9. Wydawanie wtórnika tablic rejestracyjnych z powodu utraty lub zniszczenia;
  10. Wydawanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej oraz tablic indywidualnych;
  11. Wpisywanie i wykreślanie adnotacji : GAZ, HAK, L, VAT, PIT, CIT, TAXI, EURO, BUS itp.;
  12. Przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdu;
  13. Wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu;
  14. Wydawanie decyzji na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej w przypadku braku, utraty, zniszczenia lub utraty aktualności
    w zakresie określenia cech identyfikacyjnych pojazdu;
  15. Prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej liczby pojazdów i przekazywanie danych dla urzędów skarbowych, urzędów gmin;
  16. Prowadzenie rejestru zwracanych i ponownie wydanych tablic rejestracyjnych tymczasowych;
  17. Prowadzenie rejestru tablic rejestracyjnych, stałe monitorowanie liczby posiadanych tablic, przygotowywanie zamówień tablic u producenta;
  18. Sporządzanie protokołu i przygotowywanie tablic rejestracyjnych do odbioru przez producenta tablic w celu utylizacji;
  19. Prowadzenie rejestru druków komunikacyjnych, stałe monitorowanie liczby posiadanych druków, przygotowywanie zamówień druków w PWPW S.A.;
  20. Zamawianie i odbieranie dowodów rejestracyjnych z PWPW S.A;
  21. Obsługa przekazywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu zaświadczeń o demontażu pojazdu;
  22. Przyjmowanie informacji z EPD (Elektroniczne Potwierdzenie Danych)
    o pojazdach, które ubyły poza teren powiatu;
  23. Archiwizacja akt pojazdów;
  24. Przyjmowanie i rozpatrywanie korespondencji, która wpływa z innych organów za pośrednictwem poczty lub platformy E-PUAP;
  25. Prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z nakładaniem kar
    w przedmiocie naruszenia obowiązku zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu oraz naruszenia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu;

Prawa jazdy.

  1. Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami;
  2. Przyjmowanie od kierowców zawiadomień i dokonywanie w ewidencji wpisów
    o zmianie danych w prawach jazdy;
  3. Przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zagubieniu, zniszczeniu prawa jazdy i wydawanie wtórników;
  4. Wydawanie i przedłużanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne;
  5. Dokonywanie w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji zawodowej lub szkolenia okresowego;
  6. Wydawanie profilu kandydata na kierowcę;
  7. Wydawanie profilu kierowcy zawodowego;
  8. Wydawanie i przedłużanie karty kwalifikacji kierowcy;
  9. Rozpatrywanie wniosków o zatrzymanie prawa jazdy wobec dłużnika alimentacyjnego;
  10. Rozpatrywanie wniosków o uchylanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy wobec dłużnika alimentacyjnego;
  11. Wydawanie międzynarodowych praw jazdy;
  12. Wydawanie decyzji na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
  13. Wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień;
  14. Przygotowanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem
    w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia;
  15. Przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu elektronicznym prawa jazdy przez Prokuraturę, Sąd, Policję  lub organ kontroli ruchu drogowego;
  16. Wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;
  17. Wydawanie informacji o konieczności wykonania badań psychologicznych, lekarskich oraz kursu reedukacyjnego dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
  18. Wydawanie informacji o obowiązku wykonania badania psychologicznego kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
  19. Zamawianie i odbieranie praw jazdy oraz Kart Kwalifikacji Kierowcy z PWPW S.A;
  20. Archiwizacja akt zmarłych kierowców;
  21. Przesyłanie akt ewidencyjnych kierowcy;
  22. Obsługa elektronicznych wniosków o wydanie prawa jazdy;
  23. Przyjmowanie i rozpatrywanie korespondencji, która wpływa z innych organów za pośrednictwem poczty lub platformy E-PUAP;
  24. Prowadzenie rejestru zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne oraz stałe monitorowanie liczby posiadanych druków,
  25. Prowadzenie rejestru międzynarodowych praw jazdy oraz stałe monitorowanie liczby posiadanych dokumentów;

Rejestry Działalności Regulowanej.

  1. Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, dokonywanie wpisów do rejestru;
  2. Prowadzenie ewidencji instruktorów nauki jazdy;
  3. Przyjmowanie i ewidencjonowanie zaświadczeń z odbytych warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów nauki jazdy;
  4. Prowadzenie postępowań w sprawie:
    1. Wpisu lub skreślenia z ewidencji instruktorów nauki jazdy,
    2. Wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
    3. Przedłużania legitymacji instruktora nauki jazdy;
  5. Sporządzanie rocznych analiz statystycznych w zakresie średniej zdawalności na prawo jazdy;
  6. Sporządzanie rocznego planu kontroli ośrodków szkolenia kierowców;
  7. Sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
  8. Obsługa Portalu Starosty w zakresie ośrodków szkolenia kierowców oraz instruktorów;
  9. Prowadzenie współpracy z organami Policji i WORD w Opolu w zakresie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców;
  10. Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, dokonywanie wpisów do rejestru;
  11. Prowadzenie ewidencji diagnostów;
  12. Prowadzenie postępowań w sprawie:
    1. Wydawania i cofania diagnostom uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów,
    2. Wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
  13. Sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów stacji; 
  14. Zawieranie porozumień z Transportowym Dozorem Techniczny w zakresie czynności kontrolnych w ramach wykonywanego nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów przez Starostę;
  15. Ustalanie harmonogramu kontroli stacji kontroli pojazdów w porozumieniu
    z Transportowym Dozorem Techniczny;
  16. Obsługa Portalu Starosty w zakresie stacji kontroli pojazdów;
  17. Składanie poprzez konto instytucjonalne w Ministerstwie Sprawiedliwości zapytań o udzielenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w ramach prowadzonych nadzorów;

Transport.
1. Wydawanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
2. Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie   przewozu osób samochodem osobowym;
3.  Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
4. Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;
5. Wydawanie zaświadczeń na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy osób
i rzeczy na potrzeby własne;
6. Wydawanie zezwoleń na przewozy regularne osób w krajowym transporcie drogowym;
7. Wydawanie zezwoleń na przewozy regularne specjalne osób w krajowym transporcie drogowym;
8. Wydawanie wypisów z licencji, zezwoleń i zaświadczeń na przewozy drogowe;

9. Wydawanie zaświadczeń o liczbie pojazdów dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej;
10. Stwierdzenie wygaśnięcia i cofnięcia licencji, zezwoleń i zaświadczeń;
11. Przyjmowanie od przewoźników zgłoszeń zmiany danych zawartych w licencji, zezwoleniu i świadczeniu na wykonywanie przewozów drogowych;
12. Współdziałanie z Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie bezpieczeństwa i      porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczaniu przestępstw gospodarczych dokonywanych w zakresie transportu drogowego;
13. Przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu, co najmniej dwa razy w roku informacji dotyczących liczby i zakresu udzielonych licencji i zwolnień;

14. Sporządzanie rocznego planu kontroli;
15. Przeprowadzenie kontroli przedsiębiorcy, któremu udzielono licencji lub zezwolenia co najmniej raz na 5 lat;
16. Wzywanie przedsiębiorcy do usunięcia stwierdzonych w wyniku kontroli uchybień oraz cofniecie licencji lub zezwoleń;
17. Przygotowanie decyzji przenoszących uprawnienia wynikające z zezwolenia w razie:
a) śmierci osoby fizycznej posiadającej zezwolenie i wstąpienia w jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej;
b) połączenia, podziału lub przekształcenia zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie;
c) przejęcia w całości lub w części działalności w zakresie krajowego, zarobkowego przewozu osób przez innego przedsiębiorcę;
18. Uzgadnianie planowanego przebiegu linii komunikacyjnej na obszarze Powiatu przy przewozach regularnych osób;

19. Prowadzenie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób;

20. Wprowadzanie danych do Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego;

21. Opiniowanie wniosku o likwidację linii kolejowej, na której zawieszono przewozy;

22. Opiniowanie projektu likwidacji linii kolejowych lub ich części;

23. Współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania poszukiwań i organizowania akcji ratowniczej w razie wypadku statku powietrznego, zagrożenia bezpieczeństwa powietrznego albo przymusowego lądowania statku poza lotniskiem;

24. Współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania badań okoliczności i przyczyn wypadków lotniczych oraz brania udziału w akcji zapobiegawczej na wezwanie organów ruchu lotniczego w razie zagrożenia statku powietrznego;

Usuwanie pojazdu z drogi i prowadzenie parkingu strzeżonego.

  1. Wyznaczanie na terenie powiatu jednostek upoważnionych do usuwania pojazdów na podstawie dyspozycji wydanej przez Policję lub Straż Miejską w oparciu o art. 130a  ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  2. Wyznaczanie na terenie powiatu jednostek prowadzących parking strzeżony dla pojazdów usuniętych z drogi na podstawie dyspozycji wydanej przez Policję lub Straż Miejską w oparciu o art. 130a  ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  3. Powierzenie realizacji w/w zadań wykonawcy wyłonionemu na mocy przepisów ustawy o zamówieniach publicznych,
  4. Prowadzenie postępowań w sprawie przepadku pojazdów na rzecz powiatu,
  5. Opracowywanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdów z drogi na terenie Powiatu Prudnickiego i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu;
  6. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie nałożenia obowiązku zapłaty  kosztów związanych z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu, co do którego orzeczono przepadek na rzecz powiatu.