Plan działania
PLAN DZIAŁANIA
NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
W STAROSTWIE POWIATOWYM W PRUDNIKU
Na podstawie art. 14 ust. 2 i 3 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1696 z późn. zm.) ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na okres
IV 2020 r. – XII 2021 r.
L.p. |
Zakres działalności |
Termin |
Sposób realizacji |
1. |
Powołanie Koordynatora do spraw dostępności. |
IV-V 2020 r. |
Publikacja na stronie BIP danych Koordynatora do spraw dostępności. |
2. |
Wyznaczenie osób do współdziałania |
VII 2020 r. |
Zarządzenie Starosty Prudnickiego określające również zakres działania wyznaczonych osób. |
3. |
Dokonanie analizy stanu obiektów Starostwa Powiatowego w Prudniku pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy. |
VII 2020 r. |
Opracowanie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przekazanie do zatwierdzenia Staroście Prudnickiemu oraz publikacja na stronie BIP. |
4. |
Zebranie danych kontaktowych do osób pełniących funkcję koordynatorów do spraw dostępności |
VIII – IX 2020 r. |
Przekazanie informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej |
5. |
Dokonanie analizy możliwości dostosowania obiektów Starostwa Powiatowego w Prudniku do zakresu minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ewentualnych przeciwskazań ze względów technicznych i prawnych. |
IX 2020 r. |
Zgromadzenie danych w zakresie stwierdzonych istniejących przeszkód w dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz informacji dotyczących ich usunięcia. Oszacowanie wartości przedsięwzięć |
6. |
Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. |
do IX 2020 r. |
Wykonanie/wdrożenie nowej strony internetowej. |
7. |
Zapewnienie dostępności nagrań obrad Rady Powiatu osobom ze szczególnymi potrzebami. |
od 23 IX |
Transkrypcja dźwięku na tekst z nagrania obrad Rady Powiatu. |
8. |
Obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. |
do X 2020 r. |
Sporządzenie spisu tłumaczy PJM, SJM, SKOGN, w celu zapewnienia obsługi osobie uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną. |
9. |
Uwzględnianie trudności osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i prowadzonej działalności oraz realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych. |
na bieżąco/przez cały okres |
Określanie w treściach umów warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. ,poz. 1696 z późn. zm.). |
10. |
Uzyskanie danych zbiorczych (jednostki organizacyjne Powiatu Prudnickiego) do raportu |
II 2021 r. |
Uzyskanie danych w zakresie realizacji uwag odnoszących się do stwierdzonych przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i zaleceń dotyczących usunięcia ich. |
11. |
Sporządzenie raportu zbiorczego (Starostwo Powiatowe w Prudniku i jednostki organizacyjne Powiatu Prudnickiego) o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
III 2021 r. |
Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i udostepnienie na stronie BIP-u. |
12. |
Zapewnienie na stronie internetowej Starostwa informacji o zakresie działalności w postaci elektronicznego pliku zawierającego nagrania treści w polskim języku migowym. |
do III 2021 r. |
Zlecenie i zakup nagrania oraz umieszczenie na stronie internetowej. |
13. |
Dostosowanie pokoju obsługi klienta Wydziału Administracji Budowlanej do potrzeb osób |
VIII 2021 r. |
Obniżenie części lady do obsługi klienta. |
14. |
Dostosowanie Biura Podawczego w Gmachu Głównym do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. |
do IX 2021 r. |
Przekształcenie/modyfikacja Biura Podawczego. |
15. |
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy. |
do XI 2021 r. |
Tablice z rozkładem pomieszczeń, kontrastowe w druku powiększonym, z informacjami w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych |
16. |
Obsługa osób słabosłyszących |
do XI 2021 r. |
Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących w Biurze Podawczym (wraz z oznakowaniem), |
17. |
Alarm przeciwpożarowy |
do XII 2021 r. |
Zamontowanie sygnału alarmowego do ogłoszenia w razie bezpośredniego lub pośredniego zagrożenia pożarem. Ma on stanowić rozkaz do natychmiastowego, pośpiesznego i zorganizowanego działania w celu ewakuacji z budynków. |
18. |
Zapewnienie dostępu alternatywnego oraz wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami. |
na bieżąco/przez cały okres |
Zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub zapewnieniu wsparcia technicznego, w tym wykorzystania technologii w zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Działania mające na celu ułatwienie dostępu architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno-komunikacyjnego. |
19. |
Dostosowanie schodów i szklanych drzwi do potrzeb osób niewidomych |
do IX 2020 r. |
Kontrastowe oznakowanie powierzchni szklanych i obramowanie drzwi pasami o szerokości 10-15 cm w barwie żółtej. Wyróżnienie pasem |
Za wyjątkiem wyżej wskazanych działań na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Starostwo Powiatowe w Prudniku Gmach Główny przy ul. Kościuszki 76 jest wolny od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych. Obiekt posiada windę. Do budynku prowadzą dwa wejścia z podjazdami (pochylniami) dla osób z niepełnosprawnościami. Miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych znajduje się przy wejściu od strony Zespołu Szkół Rolniczych w Prudniku. Do Gmach Geodezji prowadzi jedno wejście z podjazdem dla osób z niepełnosprawnościami. Budynek nie posiada windy, ale na poziomie parteru zamontowano dzwonek, po naciśnięciu którego pracownicy udają się do petentów w celu obsługi. Oba gmachy posiadają na poziomie parteru toalety dla osób niepełnosprawnych. Budynek Geodezji nie jest brany pod uwagę w niniejszym planie działania, ponieważ Wydział Geodezji, Kartografii
i Katastru zostanie przeniesiony do Gmachu Głównego.
W Starostwie Powiatowym w Prudniku zgodnie z obowiązującymi przepisami wyznaczono i przeszkolono pracowników w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy. Szkolenia odbywają się z częstotliwością co 2-3 lata. Zapewniono osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich ratowania w inny sposób.
ALTERNATYWNY SPOSÓB DOSTĘPU/KONTAKTU:
|
|
|
Starostwo Powiatowe w Prudniku ul. Kościuszki 76 48-200 Prudnik |
Data sporządzenia: 12.05.2020 r.